Terdapat
6 isu(faktor) yang mempengaruhi ujian PISA di Malaysia. Setelah membuat
pembahagian tugasan individu bersama ahli kumpulan yang lain, laporan individu
saya akan menghuraikan dan memperincikan dua(2) isu yang mempengaruhi ujian
PISA, iaitu isu guru dan soalan PISA.
Dr. Zabani (2012), menyatakan bahawa 60%
pelajar Malaysia gagal mencapai tanda aras minimum dalam matematik dan
kedudukan Malaysia adalah dalam kelompok 20 negara tercorot. Rajah 3 di bawah menunjukkan
kedudukan Malaysia dalam ujian PISA 2012 dalam literasi matematik :
57. Malaysia - 404
|
Sumber
: Kajian TIMSS dan PISA – Status Pencapaian Malaysia
1.1
Isu Guru
1.1.1
Lambakan Kerja Guru
Hasil
kajian oleh Noornazifah (2008), menyatakan bahawa seseorang tidak akan dapat
bekerja secara efektif sekiranya dibebani dengan kerja yang banyak. Kajian ini
disokong oleh Greenglass et.al (1997), beban kerja menjadi salah satu
penyumbang utama kepada stres di kalangan guru.
Dalam kajian beliau mendapati guru terpaksa
melakukan kertas kerja yang terlalu banyak, persediaan kelas, membuat laporan
dan menghantar laporan mengikut tarikh akhir yang telah ditetapkan. Di samping
itu, guru juga terlibat dengan peperiksaan dan laporan bertulis oleh pelajar.
Tambahan pula jumlah bilangan pelajar yang terlalu ramai dalam satu kelas
membebankan guru.
Hal ini dapat disimpulkan bahawa, lambakan kerja
guru yang banyak akan mempengaruhi keberkesanan proses pengajaran dan
pembelajaran. Guru yang terlalu banyak kerja tidak akan dapat membuat
persediaan yang rapi sebelum memulakan pengajaran. Tanpa persediaan yang rapi,
guru tidak akan dapat memastikan pengajaran tersebut mencapai objektif.
1.1.2
Kualiti Guru
Falsafah
Pendidikan Guru (FPG)
"Guru
yang berpekerti mulia, berpandangan progresif dan saintifik, bersedia menjunjung
aspirasi negara serta menyanjung warisan kebudayaan negara, menjamin
pembangunan individu dan memelihara suatu masyarakat yang bersatu padu,
demokratik, progresif dan berdisiplin."
Daripada perenggan di atas, dapat dilihat bahawa
FPG(Falsafah Pendidikan Guru) telah menekankan kualiti guru daripada awal lagi.
Kualiti guru lebih mempengaruhi prestasi pelajar berbanding pemboleh ubah lain.
Guru yang bertanggungjawab mencorak dan mendidik pelajar menjadi insan yang
cemerlang, baik budi pekerti serta mampu bersaing di persada dunia.
Guru yang berkualiti akan dapat menghasilkan
pengajaran dan pembelajaran berkualiti, seterusnya melahirkan pelajar yang
berkualiti. Tambahan lagi, pelajar yang berkualiti merupakan pelajar yang
mempunyai modal insan yang seimbang dan holistik. Pelajar-pelajar ini akan
memenuhi keperluan ekonomi negara berasaskan pengetahuan. Rajah 4 dan Rajah 5 menunjukkan cabaran utama
pendidikan abad ke-21 yang berkait rapat dengan kualiti guru :
Rajah
4 : Cabaran Utama Pendidikan Abad ke-21
Sumber
: Dr Haji Zahri bin Aziz, Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran
Malaysia.
Rajah
5 : Kualiti guru merupakan penentu utama prestasi murid
Sumber
: Dr Haji Zahri bin Aziz, Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran
Malaysia.
Negara Finland merupakan negara yang sering
dijadikan rujukan bagi sistem pendidikan kerana merupakan salah satu negara
yang terbaik dalam pendidikan di dunia. Hal ini kerana, Finland amat
mementingkan kualiti guru. Hanya guru yang benar-benar layak sahaja akan
dilantik sebagai guru.
Pengarah Pusat Mobiliti Antarabangsa (CIMO) Finland,
Dr. Pasi Sahlberg melaporkan bahawa ramai daripada graduan cemerlang di Finland
cenderung untuk memohon menjadi guru. Daripada jumlah yang ramai itu, hanya 12
hingga 14 peratus sahaja berjaya dilatih sebagai guru.
Selain daripada Finland, antara negara-negara yang
sering mengungguli ujian PISA ini adalah Korea, Hong Kong, Jepun, Shanghai
(China) serta Singapura. Ujian PISA yang terkini pada tahun 2012 juga mendapati
Shanghai (China), Hong Kong dan Singapura merupakan tiga negara yang mendapat
kedudukan tertinggi dalam ujian membaca, Sains dan Matematik.
1.1.3
Keutamaan
menghabiskan sukatan pelajaran
Terdapat
beberapa kes dimana guru hanya memberi keutamaan untuk menghabiskan sukatan
pelajaran bagi menyediakan pelajar menghadapi peperiksaan awam. Ini menyebabkan
proses pengajaran dan pembelajaran dibuat secara cepat dengan menggunakan jalan
pintas tanpa perlu memahami konsep.
Seseorang pelajar yang tidak menunjukkan penguasaan
konsep dan kemahiran matematik akan menghadapi masalah pemahaman dalam
matematik. Kefahaman konsep merupakan perkara penting dalam pembelajaran
matematik. Para pelajar yang tidak dapat menguasai konsepnya menganggap
matapelajaran itu sukar.
Oleh itu, menjadi tugas guru untuk membantu pelajar
memahami konsep tersebut dengan baik. Guru yang beretika akan mewujudkan
suasana pembelajaran yang selesa bagi memastikan proses pengajaran dan
pembelajaran berkesan.
proses pengajaran dan pembelajaran berkesan.
1.1
Isu Soalan PISA
Soalan
PISA merupakan soalan yang telah dikumpulkan daripada negara-negara yang menyertai
ujian PISA. Soalan PISA mengaplikasikan kehidupan seharian dan juga kemahiran
berfikir aras tinggi. Menurut KPM, kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) ialah
keupayaan untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat
penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, memmbuat keputusan,
berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu.
Justeru itu, soalan “aras tinggi” menggalakkan
pembelajaran kerana jenis soalan ini memerlukan pelajar mengaplikasi,
menganalisis, mensintesis dan menilai maklumat, bukan semata-mata mengingat
fakta.
1.1.1
Perbezaan Soalan Peperiksaan Awam dengan Soalan PISA
Soalan
peperiksaan awam dan soalan PISA berbeza dari segi format soalan. Soalan
peperiksaan awam tertumpu dan ringkas, manakala soalan PISA merupakan soalan
panjang dan memerlukan pemikiran aras tinggi.
Peperiksaan Awam
|
Soalan PISA
|
i.
Tidak
memerlukan murid untuk menggunakan kemahiran berfikir pada aras tinggi.
ii. Operasi yang perlu digunakan adalah
jelas.
|
i.
Memerlukan
tahap pemikiran pada aras tinggi.
ii. Meningkatkan kemahiran menaakul.
iii. Jawapan dan prosedur yang perlu
digunakan tidak serta merta jelas.
iv. Menggalakkan lebih daripada satu cara
penyelesaian dan strategi.
v. Terdapat lebih daripada satu jawapan.
vi. Lebih mencabar
vii. Berupaya membentuk murid yang kreatif
dan inovatif.
|
Rajah 6 : Ciri-Ciri Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
Sumber : Lembaga
Peperiksaan Kementerian Pelajaran Tinggi
1.1.1.1
Contoh Soalan Peperiksaan Awam dan Soalan PISA
Contoh
soalan di bawah akan menampakkan lagi perbezaan format soalan peperiksaan awam
dan soalan PISA.
Soalan Peperiksaan Awam
Cari perimeter kawasan berbentuk segi
empat tepat yang mempunyai panjang 8 meter dan lebar 17 meter.
|
Soalan PISA
Mamat ingin membina pagar bagi reban
ayam yang berbentuk segi empat. Dia mempunyai 20 meter wayar pagar.
1. Apakah saiz segi empat yang boleh
beliau hasilkan?
2. Bentuk manakah yang terbaik?
|
No comments :
Post a Comment