Programme for International Student Assessment (PISA)

Our Topic

- Friday, 24 April 2015

ACTIVITY FOR PROGRAM RUNNING MATHS

SLOT 1 : EXPLORACE

NO CHECKPOINT
AKTIVITI
BARANG
1
SARANG BOCOR
·      Guna Tangan
·      Dalam barisan 5 orang pas2 air tersebut kemudian masukkan  ke dalam botol.
·      Air diambil dari dalam baldi
·      Botol yg berisi CP ada berada di atas sebuah meja.
·      Jarak dari baldi ke meja fasi tentukan.

Masa 3 minit, xlepas penalti

Baldi berisi air = 1

Botol 500ml potong bahagian atas

Meja = 1

Kertas dalam plastik ikat dengan getah menjadi bulat.






Nilai : Kerjasama
2
ADUH SAYANG
·      Ambil 5 gula2 tertentu sahaja menggunakan siku.
·      Peserta boleh meniup tetapi hanya boleh mengambil dengan siku sahaja.

Pinggan kertas 3 keping.

Ada tepung

Gula2 4paket
2 sama jenis
2 lain2 jenis

Nilai : Berusaha
3
BANG BANG BOOM
Sediakan Banyak2 Belon yang ada air Letak Dalam Satu Bekas/Tempat
1 peserta berada di atas kerusi.

Secara berpasang bawa belon guna belakang bagi pada peserta yang di atas kerusi untuk pecahkn belon guna punggung.

Bilangan belon yg dipechkan mengikut kemampuan dalam masa 3 minit.
Masa 3 minit, xlepas penalti
.
Baldi 2

Belon yang daa isi air

Kerusi













Nilai : Amanah
4
RASA LAPAR
Setiap peserta perlu tutup mata (kain ttp mata ajk sediakan)
Kena rasa 5 benda.
1.  Jem blueberry
2.  Madu
3.  Sos cili
4.  Sos tomato
5.  Kicap manis
6.  Budu

Masa 3 minit, xlepas penalti

Jem blueberry
Madu
Sos cili
Sos tomato
Kicap manis
Budu

5 Kain ttup mata (ajk sediakan)




Nilai : percaya pada diri sendiri
5
WATERFALL
1 peserta tutup mata berdiri ditengah2 dan peserta yang lain akan membentuk bulatan
mengelilingi peserta yang ttp mata.

Peserta yang ttp mata akan pengang botol 1500ml di atas kepala dan perlu tuang ke dalam cawan kerta peserta yang lain.

Perlu penuh empat2 gelas.
Arahan diberi oleh peserta (yg xttp mata)

Masa 3 minit, xlepas penalti

Botol mineral besar 3 botol yg isi air

2 Kain ttp mata (ajk sediakan)

Cawan polistrine 10










Nilai :  Peka dengan arahan
6
WATER RACE
Ada 4 cawan polistrine berisi air penuh diletakkan di atas pinggan polistrine
(2 set diletakkan di atas tgn kiri dan kanan)

Peserta dipecahkan kepada 2 kumpulan kecil.
Peserta perlu berlari/jalan bwa air dlm pinggan tersebut secara berganti2 sehingga semua ahli kumpulan selesai buat.

Air xboleh tumpah.
Masa 3 minit, xlepas penalti

8 cawan polistrine

2pinggan
polistrine












Nilai : Keyakinan
7
TEKA SIAPA SAYA
Peserta perlu berbaris dalam satu barisan
Fasi akan munjukkan satu gambar dan peserta pertama perlu lukis dalam masa 30saat, kemudian tunjuk pada peserta seterusnya.

Peserta  tersebut perlu lukis dan seterusnya … peserta terakhir akan teka  berdasarkan gambar tersebut.

Sekurang-kurangnya perlu meneka 5gambar dengan betul dan tepat dalam masa 3minit.
Masa 3 minit, xlepas penalti

Kertas A4
Pen /pensel 5 batang


















Nilai : Saling mempercayai
8
SKETCHING
Peserta perlu memilih satu daripada 10 tema. Berdasarkan tema yang diperolehi peserta perlu berbincang dan masing2 melukis di atas A4 berdasarkan tema yang dipilih. Selepas itu, peserta akan diberikan tali rafia untuk menggantung lukisan tersebut pada leher dan dipakai sehingga tamat explorace.

Tema yang telah digunakan perlu disimpan/dibuang agar kumpulan yang lain dapat tema yang berbeza

Masa 3 minit, xlepas penalti
Kertas A4 50helai
Tali rafia
Pen/pensil/5/10 batang

Fasi sediakan tema.













Nilai : Kreatif
9
TIRU MACAM SAYA
Empat peserta berbaris membelakangi fasi.

Fasi menunjukkan kertas yg ditulis dengan perkataan yg perlu dilakonkn oleh peserta yg berada di hadapan.

Sambil 4 Peserta yg lain perlu meneka perkataan tersebut.

Fasi sediakan.











Nilai : kreatif
10
SEL-SEL OTAK BERHUBUNG
Fasi akan memberi satu nilai yang terakhir iaitu ‘=’ kepada peserta. Fasi memberi arahan untuk peserta membuat penyelesaian daripada nombor yg diterima dari setiap cp yang telah di lalui untuk membentuk satu jumlah yang besar. Fasi akan mengambil markah terakhir berdasarkan jumlah yang mempunyai nilai yang besar,dan TIDAK bergantung kepada kepantasan.

Fasi sediakan scoresheet















Nilai : ketangkasan berfikir dan mengira


No comments :

Post a Comment