Programme for International Student Assessment (PISA)

Our Topic

- Thursday, 16 April 2015

Strategi Pengajaran dan Pembelajaran Matematik: Satu Kerangka Umum


Image result for pembelajaran icon


Pengenalan

Pengajaran dan pembelajaran dalam matematik berbeza dengan mata pelajaran lain. Di samping kemahiran mengira yang melibatkan daya pemikiran dan kreativiti yang tinggi, ianya juga memerlukan kefahaman sesuatu konsep dengan tepat dan menyeluruh (NCTM, 1980; Cockroft, 1986; Nik Azis, 1992; Tg. Zawawi, 1997a). Setiap pendidik matematik mestilah bertanggungjawab untuk memiliki dan mengekalkan ketrampilan (competence) dalam melaksanakan proses pengajaran dan pembelajaran dengan mengambil kira keperluan dan tahap pencapaian para pelajar (NCTM, 1980).
 Teacher must be sensitive to the needs of their students and dedicated themselves to the improvement of student learning as their primary professional objective
(NCTM, 1980: 25)
Pengajaran matematik yang berkesan akan melibatkan beberapa kemahiran, antaranya:

  • Perancangan mengajar
  • Pelaksanaan pengajaran
  • Penyediaan latihan yang berterusan dan pelbagai
  • Pengayaan dan pemulihan
  • Menilai kefahaman konsep dan penguasaan kemahiran
  • Pengurusan bilik darjah
  • Penilaian terhadap bahan dan kurikulum matematik

No comments :

Post a Comment