INISIATIF
KERAJAAN (TINDAKAN SUSULAN)
“Meluaskan akses kepada pendidikan berkualiti dan
berkemampuan menjadi keutamaan Kerajaan dan Kementerian Pelajaran. Kita mesti
mempertingkatkan standard pendidikan sedia ada supaya setanding dengan
negara-negara maju di persada antarabangsa dengan memastikan jurang pendidikan
dirapatkan. Pendidikan memainkan peranan utama dalam memperkukuh daya saing
negara dan membina 1 Malaysia. Sebagai contoh, bagi menyumbang ke arah gagasan
1 Malaysia, status sekolah kebangsaan perlu dipertingkatkan menjadi sekolah
pilihan utama rakyat Malaysia. Secara peribadi, saya akan memastikan sasaran
yang dirancang tercapai, dan saya menyeru pada ibu bapa, guru dan pentadbir
sekolah memberi sokongan dan bantuan serta sanggup bekerja bersama saya dalam
menjadikan impian ini satu kenyataan”.
Sumber :: Tan Sri Dato’ Haji Muhyiddin bin Mohd Yassin, Menteri
Pelajaran Malaysia.
1. KSSR/ KSSM
KSSR (Kurikulum Standard Sekolah Rendah)
diperkenalkan pada tahun Januari 2011 dan akan diteruskan dengan KSSM
(Kurikulum Standard Sekolah Menengah) pada tahun 2017. Elemen baharu, iaitu
inovasi dan kreativiti dengan subjek keusahawanan dan teknologi maklumat
komunikasi (ICT).
Rajah 1 Transformasi Kurikkulum.
2. TASK FORCE
Usaha mengukuhkan penguasaan mata pelajaran Sains,
Matematik dan Bacaan dalam kalangan murid dan pelajar sekolah sudah bermula
lebih awal melalui inisiatif yang digerakkan kerajaan ke arah meningkatkan
kualiti pendidikan negara setara peringkat antarabangsa. Hal ini termasuklah
mewujudkan pasukan petugas atau Task
Force yang berperanan, antaranya merancang pelan strategik pendidikan
secara menyeluruh untuk jangka masa pendek dan panjang serta memantau
pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PDP) di sekolah untuk lebih
berpusatkan murid dan lebih penekanan diberikan kepada Kemahiran Berfikir Aras
Tinggi (KBAT). Pasukan ini dianggotai oleh ahli akademik serta pakar dalam
bidang sains dari institusi pengajian tinggi, agensi kerajaan, badan berkanun
serta pertubuhan profesional seperti Petrosains, Institut Kimia Malaysia,
Akademi Sains Malaysia dan Kumpulan Industri Kerajaan Malaysia bagi Teknologi
Tinggi (MIGHT) selain pegawai kanan Kementerian sendiri.
Pengarah Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian
Pendidikan Dr Masnah Ali Muda berkata, Task Force diperkenalkan pada Februari
tahun lalu dengan matlamat melaksanakan langkah lebih proaktif bagi memenuhi
keperluan menghasilkan modal insan cekap sains dan teknologi. Bersesuaian
dengan penyertaan Malaysia dalam Trend Pendidikan Matematik dan Sains
Antarabangsa (TIMSS) dan Program Penilaian Murid Antarabangsa (PISA), pasukan Task Force turut dipertanggungjawabkan
melakukan analisis terperinci ke atas dapatan dua pentaksiran terbabit bagi
mengenal pasti sebarang kelemahan mahupun penambaikan yang boleh dilakukan dalam
sistem pendidikan sedia ada.
3. PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA (PPPM)
Kerajaan telah melancarkan Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia 2013-2025 pada 6 September 2013. Pelan itu menyaksikan sebanyak 11
anjakan melibatkan transformasi dari segi sistem pendidikan negara.
Rajah 4.3 Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
Berikut merupakan 11 anjakan yang terkandung dalam Pelan
Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025:
1. Menyediakan
kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa.
2.
Memastikan
setiap murid profisien dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris.
3.
Melahirkan
rakyat Malaysia yang menghayati nilai.
4.
Transformasi
keguruan sebagai profesion pilihan.
5.
Memastikan
pemimpin berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah.
6. Mengupaya
JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan
keperluan.
7.
Memanfaatkan
ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia.
8.
Transformasi
kebolehan dan keupayaan penyampaian pendidikan.
9.
Bekerjasama
dengan ibu bapa, komuniti dan sektor swasta secara meluas.
10. Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit.
11. Meningkatkan ketelusan akauntabiliti awam.
Di samping itu, proses transformasi sistem pendidikan
turut akan dilaksana dalam tempoh 13 tahun menerusi tiga gelombang iaitu Gelombang
1 (2012-2015) menumpukan kepada usaha memperbaiki sistem dengan memberi
sokongan guru dan tumpuan kepada kemahiran asas. Manakala Gelombang 2
(2016-2020) mempercepatkan penambahbaikan sistem dan Gelombang 3 (2021-2025) ke
arah kecemerlangan menerusi operasi yang lebih fleksibel.
Pelan ini juga menyasarkan pembangunan pelajar yang
memiliki enam sifat utama untuk membolehkan mereka bersaing di peringkat
global, iaitu pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran
dwibahasa, beretika dan beragama, serta beridentiti kebangsaan. Kini,
penyertaan Malaysia dalam TIMSS dan PISA akan menjadi kayu ukur terhadap
tindakan yang diambil kerajaan untuk merealisasikan hasrat negara untuk berada
pada kedudukan satu pertiga teratas menjelang tahun akhir PPPM pada 2025. Antara
inisiatif di bawah PPPM 2013-2025 termasuk menanda aras kurikulum antarabangsa
dalam sistem pendidikan negara menerusi sukatan yang digubal semula serta
penyediaan soalan berbentuk aras tinggi seumpama dua pentaksiran berkenaan di
sekolah.
4. I-THINK
Kerjasama antara KPM dengan Agensi Inovasi Malaysia.
Kaedah pembelajaran dengan menggunakan 8 Peta Pemikiran. Dirintis pada tahun
2012 di 10 buah sekolah, dan dilaksanakan di seluruh Malaysia pada 2014.
4.4 Lapan Peta Pemikiran I-Think.
Program I-Think di bawah perlaksanaan PPM adalah program
yang bertujuan mempertingkatkan dan membudayakan kemahiran berfikir dalam kalangan
murid ke arah menghasilkan murid berinovatif. Dengan menggunakan alat berfikir Thinking tools murid lebih fokus dan berkeyakinan di dalam kelas.
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran yang berpusatkan murid mengalakkan prestasi
murid meningkat setelah menggunakan alat berfikir Di samping itu, hubungan guru
dan murid juga semakin rapat kerana guru berperanan sebagai fasilitator.
Rajah 4 Perlaksaan Program I-Think Secara Berperingkat.
5. KAJIAN KES
Hasil dapatan daripada kajian kes tersebut akan
dikongsikan sebagai amalan terbaik pengajaran. Selain itu, Kementerian
Pendidikan Malaysia juga sedang menjalankan kajian kes di sekolah cemerlang
PISA 2009 untuk mengenal pasti amalan terbaik yang boleh dikongsi dengan
sekolah lain. Kerjasama dengan IPT tempatan turut dilakukan untuk menjalankan
kajian susulan terhadap sekolah yang mengambil bahagian dalam PISA 2009.
No comments :
Post a Comment