Programme for International Student Assessment (PISA)

Our Topic

FAKTOR KEDUDUKAN PISA DI MALAYSIA

ISU 1 : MURID
·         Sikap Murid
Murid atau pelajar adalah sampel yang digunakan dalam kajian ini. Tingkah laku atau perbuatan murid akan mempengaruhi pencapaian PISA di negara ini. Sikap murid merupakan faktor yang amat jelas dalam menilai tahap pengetahuan mereka. Minat selalunya dirujuk sebagai kecenderungan seseorang untuk mendekati sesuatu objek atau keinginannya untuk melihat diri kepada objek berkenaan.
            Pada hari ini, kita dapat melihat minat dalam diri pelajar jika mereka meminati sesuatu, mereka akan berusaha bersungguh-sungguh. Berdasarkan kepada kajian PISA yang dijalankan, kita dapat lihat bahawa peratus dalam domain Matematik pada tahun 2012 adalah meningkat. Hal ini boleh dikaitkan dengan sikap murid yang mula menunjukkan minat mempelajari dan menguasai subjek Matematik.
                 Menurut Mohammad Abdillah Samsuiman et al. (2014) minat merupakan aspek yang berkait rapat dengan sikap. Apabila seseorang meminati sesuatu maka ia akan bersikap positif terhadap perkara tersebut. Hal ini akan menghasilkan sesuatu yang bermakna dan berkesan. Namun adakalanya minat tidak selari dengan sikap sesorang. Kenworthy dalam Noraini (2008) mengatakan bahawa pembelajaran yang berkesan wujud jika ada minat dalam kalangan pelajar dan salah satu daripada cara menimbulkan minat pelajar ialah menerusi kaedah pengajaran dan aktiviti pembelajaran yang menarik. Guru juga perlu berperanan dalam menarik minat pelajar.
            Menurut Noor Erma et al. (2014), minat merupakan suatu perkara penting sebagai pendorong kepada pelajar untuk bergiat cergas dalam aktiviti pembelajaran. Ismail (1992) menyokong pernyataan tersebut dengan menyatakan minat terhadap sesuatu perkara atau aktiviti akan mendorong seseorang pelajar meneroka dengan lebih jauh. Dalam subjek Matematik, minat merupakan satu aspek yang amat penting bagi menjadikan minda bergerak aktif untuk mencari penyelesaian terhadap suatu penyelesaian. Menurut Crow & Crow (tahun tidak dinyatakan, dalam Abdul Halim, 1998) minat boleh dianggap sebagai daya penggerak yang mendorong kita supaya memberi perhatian kepada seseorang, sesuatu benda, kegiatan atau ia merupakan pengalaman yang berpengaruh yang telah dirangsang oleh kegiatan itu sendiri. 

·         Tahap Pemikiran Murid (KBAT)
Faktor seterusnya yang mempengaruhi kedudukan Malaysia dalam PISA dari segi murid ialah tahap pemikiran murid. Tahap pemikiran ini lebih merujuk kepada kemahiran berfikir aras tinggi atau lebih dikenali sebagai KBAT.
            KBAT boleh didefinisikan sebagai keupayaan untuk mengaplikasikan pengetahuan, kemahiran dan nilai dalam membuat penaakulan dan refleksi bagi menyelesaikan masalah, membuat keputusan, berinovasi dan berupaya mencipta sesuatu. Di dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (2013-2025), terdapat 6 aspirasi murid untuk bersaing di peringkat global dan kemahiran berfikir merupakan salah satu daripadanya. Bagi melahirkan sebuah negara yang  mampu untuk “duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi” dengan negara lain, KBAT merupakan salah satu teknik yang baik untuk diaplikasikan dalam sistem pendidikan negara. KBAT sedikit sebanyak membantu pelajar yang terlibat dalam kajian PISA. Hal ini kerana, soalan yang dijawab memerlukan murid untuk berfikir dengan kritis dan kreatif. Setiap pelajar mempunyai kemampuan masing-masing dan tahap pemikiran mereka juga berbeza.
            Menurut Paul dan Elder (2002) kecenderungan seseorang untuk berfikir secara kritis apabila dia memastikan akan menghasilkan satu pemikiran terbaik yang mampu dilakukan dalam apa jua keadaan. Dengan erti kata lain, kecenderungan berfikir secara kritis perlu dilatih dan diterapkan dalam kehidupan seharian. Jika ia terus dipraktikkan setiap hari, kemungkinan besar dapat melahirkan lebih ramai pelajar yang cemerlang.

ISU 2 : SOKONGAN DAN PERSEKITARAN
·         Peranan Ibu Bapa dan Keluarga
Ibu bapa memainkan peranan penting dalam sesebuah keluarga. Sebagai anak, seseorang itu memerlukan bantuan dan sokongan daripada ibu bapa untuk mencapai kejayaan yang cemerlang dalam pelajaran. Oleh hal yang demikian, ibu bapa perlulah bertanggungjawab dan memastikan anak-anaknya cemerlang dalam pelajaran.
            Menurut kajian Nor Azuan bin Hassim (2003), faktor keadaan keluarga yang paling mempengaruhi akademik pelajar adalah berkaitan sifat ibu bapa yang penyayang dan mengambil berat pendidikan anak-anak. Sifat ibu bapa boleh menjadi perangsang kepada pelajar untuk mendorong mereka berjaya dalam pelajaran.
            Faktor dorongan ibu bapa ini dilihat merangkumi beberapa aspek samada dari aspek sokongan moral mahu pun meliputi bantuan berbentuk fizikal. Baru-baru ini, ahli kumpulan saya telah menemui satu sumber yang mengukuhkan lagi faktor ini di laman muka buku (facebook) yang merupakan satu medium rasmi sekolah tempat beliau menjalani latihan mengajar. Daripada sumber itu menunjukkan bahawa seorang nenek yang begitu bersemangat untuk mengetahui perkembangan akademik cucunya telah datang ke Sekolah Menengah Kebangsaan Sultan Abu Bakar ketika pengetua memberi taklimat tentang PISA. Di sini dapat dilihat keluarga memberi sokongan moral yang tinggi untuk melihat anak-anak mereka berjaya.
           
·  Rakan Sebaya
Rakan sebaya memainkan peranan penting dalam kehidupan pelajar. Peranan rakan sebaya adalah lanjutan kepada proses sosialisasi dalam keluarga. Pada kebiasaannya, pada zaman kanak-kanak dan remaja, rakan sebaya mempunyai pengaruh yang besar terhadap pelajar. Menurut Quek Miow Leng (2006), rakan sebaya turut berperanan dalam mempengaruhi pencapaian akademik pelajar.
            Menurut Rohani Abdullah (2001), kepentingan peranan rakan sebaya adalah sangat positif dalam mempengaruhi perkembangan sosial, bahasa dan pendidikan seseorang individu. Kebanyakkan pelajar lebih mudah terpengaruh dan tercabar dengan rakan sebaya. Berdasarkan kajian oleh Bharath Sriraman (2008) di dalam jurnal ZDM Mathematics Education, pengaruh rakan sebaya antara lelaki dan perempuan adalah berbeza. Golongan lelaki lebih mudah menerima pengaruh negatif dari rakan sebaya berbanding perempuan yang lebih cenderung untuk bersaing secara sihat dari segi akademik. Kemungkinan ini merupakan salah satu faktor yang mendorong kepada perbezaan graf antara lelaki dan perempuan dalam hasil kajian PISA yang telah dijalankan.
           

No comments :

Post a Comment